Design thinking – projektowanie sukcesu

Design thinking, czyli metoda polegająca ma myśleniu projektowym zdobywa coraz większą popularność, pozwalając firmom tworzyć artykuły i usługi odpowiadające potrzebom i oczekiwaniom ich klientów.

Ten innowacyjny sposób rozumowania znajduje jednak zastosowanie nie tylko w procesie ulepszania produktów i coraz częściej sprawdza się również w innych sektorach, wpływając pozytywnie na ogólną pracę przedsiębiorstw.



Fundamentalnym założeniem metody design thinking jest chęć szybkiego i przede wszystkim nieskomplikowanego rozwiązywania ludzkich problemów. Skupiając się na tworzeniu nowego produktu lub ulepszaniu obecnego firmy powołują interdyscyplinarne zespoły złożone z ekspertów z wielu dziedzin, którzy w kompleksowy sposób starają się ocenić, na jaki zaistniały w społeczeństwie problem może odpowiedzieć ich usługa. Dokonując dogłębnej, opartej na różnych punktach widzenia, analizy rynku oraz tworząc profil odbiorcy próbują obrać jak najprostszą ścieżkę korzystną zarówno dla firmy, jak i dla użytkowników. Angażowanie do pracy nad innowacją osób o zróżnicowanym doświadczeniu i specjalizujących się w odmiennych obszarach daje możliwość spojrzenia na zagadnienie z bardzo szerokiej perspektywy. W ten sposób firma może maksymalnie wykorzystać potencjał tkwiący w zespole, gdyż zmusza każdego członka do kreatywnego, kompleksowego, sięgającego daleko poza schematy, myślenia.

Design thinking to metoda łącząca w sobie empatyczne myślenie o odbiorcy z kreatywnym podejściem do innowacji oraz bardzo racjonalną analizą technicznych możliwości, dzięki którym można sprostać oczekiwaniom otoczenia. Brzmi to dość skomplikowanie, lecz w gruncie rzeczy podstawą tego sposobu działania jest zorientowanie na użytkownika i chęć prostego rozwiązywania bardzo złożonych problemów. Choć koncepcja projektowego myślenia stworzona została głównie po to, aby firmy nauczyły się bardziej skupiać na potrzebach swoich użytkowników, z powodzeniem można ją zastosować również w celu polepszenia ogólnej, wewnętrznej pracy przedsiębiorstwa.

Żyjemy w czasach zawrotnego rozwoju technologicznego, w których szybki dostęp do informacji oraz łatwość w ich przekazywaniu prowadzi do tego, że jesteśmy wprost zalewani potokiem nowych wiadomości, których nie możemy szybko przetworzyć. Mnogość aplikacji i nowoczesnych rozwiązań pozornie ułatwia i przyspiesza naszą pracę, ale w gruncie rzeczy pracownicy firm częściej są przytłoczeni otaczającym ich chaosem informacyjnym. W tego typu środowisku kluczową rolę odgrywa sprawnie funkcjonujący HR.

Wykorzystując elementy design thinking w pracy działu personalnego należy przede wszystkim skupić się na tym, by specjaliści od HR zaczęli myśleć jak projektanci. Ich podstawowym zadaniem staje się kreatywne, ukierunkowane na każdego pracownika myślenie, mające na celu odnajdywanie prostych rozwiązań wspierających motywację oraz zaangażowanie poszczególnych zespołów.


Aby z powodzeniem wdrażać koncepcje design thinking specjaliści HR mogą posłużyć się dostępnymi na rynku narzędziami. Tego typu rozwiązania pomagają ocenić potencjał zespołów i ich zdolność do projektowego myślenia. Aby sprawdzić kreatywność swoich pracowników i połączyć ich w odpowiednie interdyscyplinarne grupy należy przeprowadzić próbną sesję, polegającą na stworzeniu projektu na zadany temat, którego treści uczestnicy badania wcześniej nie znali. Nad pracą zespołów czuwa specjalista, który dokonuje analizy każdego członka i ocenia jego mocne, jak i słabe strony, umiejętności i kompetencje oraz określa to, w jakiej roli najlepiej sprawdziłby się podczas tworzenia innowacyjnego projektu. Metodę tę wykorzystać można również w procesie rekrutacji, analogicznie przeprowadzając tego typu eksperyment na kandydatach, którzy nie mają wcześniej czasu przygotować się do zadania.

Choć tradycyjne rozwiązania, jakimi w swojej pracy posługują się rekruterzy wciąż z powodzeniem znajdują zastosowanie, warto sięgnąć po nowe metody, które pozwolą przede wszystkim zminimalizować ilość zbędnych, przytłaczających informacji jakimi są obarczani pracownicy. Aby elementy design thinking znalazły właściwe zastosowanie w firmie dział HR musi położyć nacisk na rozwój współpracy między poszczególnymi zespołami, gdyż tylko dzięki interdyscyplinarnemu, kompleksowemu podejściu, można tworzyć innowacyjne rozwiązania przydatne dla wszystkich pracowników. Rekruterzy ponadto powinni zadbać o to, by firma stała się komfortowym, przyjaznym, sprzyjającym kreatywnemu myśleniu miejscem, w którym pracujące osoby będą miały świadomość tego, iż mogą w każdej chwili liczyć na pomoc i wsparcie w rozwoju własnych pomysłów oraz talentów.

Źródła:
http://dupress.com
http://www.business-netz.com
Trwa ładowanie komentarzy...