Pieniądze to nie wszystko, czyli co jeszcze motywuje pracowników

Wysokie wynagrodzenie przestaje być jedynym czynnikiem, który pozytywnie wpływa na motywację pracownika. Choć dobrze płatna praca jest nadal tym, czego oczekują kandydaci, coraz częściej zwracają oni również uwagę na to, czy firma ze swojej strony może zaoferować im coś więcej.

Bony podarunkowe, karnety na siłownię, bilety na wydarzenia kulturalne, czy też prywatna opieka medyczna to świadczenia pozapłacowe, których znaczenie z roku na rok wzrasta.


Według badania „Drogowskaz Motywacyjny 2016” przeprowadzonego przez instytut badawczy Millward Brown na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services pracodawcy w ubiegłym roku przeznaczyli średnio 839 zł na benefity dla jednego pracownika. To o ponad 50 zł więcej niż w 2014, a tendencja ta ma się utrzymać i w kolejnych latach. Wpływ na to ma niewątpliwie zmiana, jaka zaszła w postrzeganiu i wykorzystywaniu przez firmy świadczeń pozapłacowych. Dotychczas ich rola ograniczała się zazwyczaj do wspierania najuboższych oraz okazjonalnej pomocy socjalnej w okresie przedświątecznym. Aktualnie myślenie o benefitach uległo diametralnej zmianie.

Work-Life-Balance

Zwiększenie budżetu przeznaczanego na świadczenia pozapłacowe nie tylko przynosi znaczne korzyści firmie, ale również rzutuje pozytywnie na samopoczucie pracowników. Obecnie bardzo często mówi się o tym, jak niezwykle istotne jest zachowanie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Aby umożliwić swojemu zespołowi odpowiedni odpoczynek po pracy ponad połowa pracodawców (53%) decyduje się na dofinansowanie świadczeń związanych z kulturą oraz szeroko rozumianą rekreacją.

Najczęściej benefity te oferowane są w postaci „pakietów” umożliwiających pracownikowi wybranie dowolnej, interesującej go aktywności. Dzięki temu niezależnie od wieku, płci, zainteresowań oraz kondycji fizycznej każdy członek zespołu może korzystać z proponowanych przez firmę świadczeń. Dofinansowując sferę rozrywkową swoich podwładnych pracodawcy dbają o ich kondycję psychofizyczną, co wpływa na zaangażowanie, gdyż zadowolony pracownik chętniej i rzetelniej wykonuje swoje zadania.

Dla każdego coś miłego

W miejscu pracy spotykają się osoby w różnym wieku, o odmiennych zainteresowaniach, doświadczeniu i osobowościach. Dostosowanie świadczeń pozapłacowych tak, aby odpowiadały potrzebom wszystkich członków zespołu nie jest łatwe. Aby spełnić oczekiwania jak największej ilości pracowników, firmy coraz częściej decydują się na wprowadzenie tzw. systemów kafeteryjnych. Dzięki nim członkowie zespołu wybierają interesujące ich benefity spośród bardzo dużej liczby oferowanych świadczeń. Pozostawienie decyzji w rękach pracowników sprawia, że czują się oni obdarzeni zaufaniem i mają świadomość tego, iż firmie zależy na tym, by zaspokajali swoje indywidualne potrzeby.

W 2015 roku w koszykach wynagrodzeń pozapłacowych znajdowało się średnio 5,3 świadczeń, a największą ich ilość oferowały firmy posiadające powyżej 250 pracowników. Aby spełnić oczekiwania dużej ilości pracowników, pracodawcy coraz częściej decydują się na uniwersalne rozwiązania, takie jak bony podarunkowe lub kupony, które zrealizować można w wielu sklepach.

Motywacja ponad wszystko

Obietnica zwiększenia dotychczasowego wynagrodzenia nie jest jedynym czynnikiem wpływającym na motywację pracownika. Coraz częściej w ogłoszeniach o pracę, poza kwestiami finansowymi, pojawiają się również informacje o wszelkiego rodzaju oferowanych benefitach, mających dodatkowo zachęcić kandydata to zaaplikowania na dane stanowisko. Aby skutecznie zmotywować pracowników należy sobie uświadomić, że nie da się tego zrobić poprzez jednorazowy zastrzyk finansowy.

To długotrwały proces wymagający zaangażowania i ciągłego uświadamiania pracownikowi, iż jego praca przynosi firmie korzyści i jest należycie doceniana przez pracodawcę. W celu maksymalnego zwiększenia zadowolenia oraz motywacji pracowników należy wykorzystywać każdą możliwą okazję do tego, aby w jakiś sposób ich nagrodzić. Świadczenia pozapłacowe świetnie sprawdzą się w roli skutecznych motywatorów. Pracodawcy dostrzegli, że częste wynagradzanie pracowników znacznie podnosi ich zaangażowanie oraz efektywność. Według 37% badanych dodatek do pensji ma ogromny wpływ na motywację zespołu. 8% przyznało również, że dzięki temu pracownicy zżyli się bardziej z firmą, a ich kontakt z innymi współpracownikami znacznie się poprawił.

Rola świadczeń pozapłacowych z roku na rok wzrasta. Coraz więcej pracodawców zdaje sobie sprawę z tego, że warto dbać o dobre samopoczucie pracowników, gdyż zainwestowane w ich komfort pieniądze szybko zwrócą się w postaci zaangażowania i rzetelnej pracy. Odpowiednie wykorzystanie benefitów może również pozytywnie wpłynąć na relacje między pracownikami i zaowocować w przyszłości stworzeniem zgranego, lojalnego zespołu.


Źródła:
www.miesiecznik-benefit.pl
www.wirtualnemedia.pl
www.polskieradio.pl
Trwa ładowanie komentarzy...